Origos innsiktsprinsipper
- Prinsipp 1: Vi jobber mÄlrettet med problemet vi skal lÞse
- Prinsipp 2: Vi innhenter innsikt kontinuerlig
- Prinsipp 3: Vi kombinerer kvalitativ og kvantitativ brukerinnsikt
- Prinsipp 4: Vi jobber sammen og tverrfaglig med innsikt
- Prinsipp 5: Vi bruker innsikten til Ă„ ta gode beslutninger
Hva er innsikt i Origo?
Innsikt i Origo handler om Ä analysere og forstÄ kvalitative og kvantitative data i sammenheng. Innsiktsarbeid kan variere i omfang, men skal alltid vÊre tilstrekkelig for Ä ta gode beslutninger.
Hvorfor innhenter vi innsikt?
For Ä lÞse innbyggernes problemer pÄ best mulig mÄte. For Ä forstÄ hvilke rammer vi jobber innenfor. For Ä sikre Þnsket effekt. For Ä redusere Þkonomisk risiko. For Ä forvalte fellesskapets ressurser pÄ en god mÄte.
Brukerinnsikt
Brukerinnsikt avdekker stÞrrelse, alvorlighetsgrad og Ärsak til brukernes problemer. Dette gjÞres gjennom analyse av bruksdata, eksisterende forskning, intervjuer og observasjoner.
Eksempel: 10 % av alle med hjemmehjelp fÄr ikke medisinene sine til riktig tid fordi hjemmehjelpen er forsinket.
Rammeinnsikt
Rammeinnsikt avdekker betingelsene for arbeidet vÄrt, som juss, mandat, organisasjon, kultur, teknologi, Þkonomi og politiske fÞringer.
Eksempel: Det finnes tre ulike medisindispensere pÄ markedet. Dagens lovverk sier imidlertid at medisiner mÄ deles ut av helsepersonell.
Prinsipp 1: Vi jobber mÄlrettet med problemet vi skal lÞse
à jobbe mÄlrettet med et problem innebÊrer Ä velge riktig type og omfang av innsiktsarbeid basert pÄ et klart definert mÄl og Þnsket effekt. En felles forstÄelse av problemet er avgjÞrende for at teamet skal kunne ta gode beslutninger pÄ egenhÄnd.
Hvordan oppfyller vi prinsippet?
- Vi har felles forstÄelse for problem, mÄl og de rammene vi opererer innenfor.
- Vi er bevisste pÄ at vi trenger innsikt i bÄde brukerbehov og rammer for Ä kunne levere Þnsket effekt.
- Vi er Äpne for Ä justere problemstillingen dersom innsikten viser at den er feil.
- Vi gjÞr nok innsiktsarbeid til at vi har én eller flere sannsynlige hypoteser vi kan teste ut.
- Hvis innsikt avdekker forhold utenfor vÄrt ansvarsomrÄde som vil hindre oss i Ä levere, melder vi dette videre til de som har ansvaret.
Prinsipp 2: Vi innhenter innsikt kontinuerlig
Kontinuerlig innsikt innebÊrer Ä samle data fra lÞpende leveranser gjennom aktiviteter som mÄling, brukertester, prototyping og utprÞving. Dette er viktig fordi det lar oss justere kursen raskt, unngÄ kostbare feil og stadig forbedre lÞsningen for Ä mÞte brukernes behov.
Hvordan oppfyller vi prinsippet?
- Vi gjÞr nullpunktsmÄlinger slik at vi kan vite om lÞsningene fÞrer til forbedring.
- Vi har mÄleparametre, verktÞy og metoder for Ä mÄle bruk av lÞsningene kontinuerlig.
- Vi tester hypotesene vÄre ofte ved Ä prototype ulike deler lÞsningen vi utvikler.
- Vi utfĂžrer jevnlig innsiktsarbeid med innbyggere og ansatte der de er
- Vi holder oss oppdaterte pÄ rammene vi jobber innenfor, siden disse kan endre seg underveis.
- Vi er ikke redd for Ä endre retning hvis innsikten viser at vi er pÄ feil kurs.
Prinsipp 3: Vi kombinerer kvalitativ og kvantitativ brukerinnsikt
Kvantitativ innsikt er kunnskap som kan mÄles og kvantifiseres med tall, og som viser stÞrrelsen av et problem. Kvalitativ innsikt er kunnskap om menneskelige behov, og viser Ärsaken til problemet. à forstÄ bÄde stÞrrelse og Ärsak til problemet er avgjÞrende for Ä kunne ta informerte beslutninger i utviklingsprosessen.
Hvordan oppfyller vi prinsippet?
- Vi innhenter alltid bÄde kvantitativ og kvalitativ brukerinnsikt.
- Vi setter oss alltid inn i eksisterende innsikt der det er tilgjengelig, og rÄdfÞrer oss med erfarne kollegaer i virksomhetene underveis.
- Der hvor data ikke finnes fra fÞr, finner vi metoder for Ä samle dem inn, og er Äpne om eventuelle svakheter i grunnlaget.
- Vi er bevisste pÄ at vi leverer tjenester til en mangfoldig gruppe innbyggere og ansatte, og etterstreber derfor representativt utvalg i alt innsiktsarbeid, bÄde kvantitativ og kvalitativ.
Kvantiativ
âAnalytics viser at 45Â % av alle sĂžknader har manglende vedlagt dokumentasjon.â
Kvalitativ
âIntervjuer viser at mange brukere er usikre pĂ„ hvilken dokumentasjon de skal sende inn.â
Kvantitativ
âForskningsdata viser at 25Â % av brukere av hjemmetjenesten er underernĂŠrte.â
Kvalitativ
âSamtaler med ansatte viser at ensomhet er en viktig Ă„rsak til manglende matlyst.â
Prinsipp 4: Vi jobber sammen og tverrfaglig med innsikt
Tverrfaglig innsiktsarbeid handler om at folk med ulik fagbakgrunn jobber sammen for Ä samle, dele og forstÄ informasjon. Tverrfaglig innsiktsarbeid Þker teamets forstÄelse og beslutningsevne, minimerer dyre feilantakelser og fÞrer til raskere utvikling med hÞyere kvalitet.
Hvordan oppfyller vi prinsippet?
Vi mÞtes jevnlig i samme rom for Ä oppnÄ tverrfaglig eierskap og forstÄelse forstÄ bruker- og rammeinnsikten.
- Kollegaer fra samarbeidende virksomheter, er en naturlig del av vÄrt tverrfaglige team.
- Alle i teamet mÞter brukerne jevnlig for Ä forstÄ behov og problemer som mÄ lÞses.
Alle fagfelt skal jevnlig vÊre med pÄ brukerinnsikt, men designere og analytikere er spesielt trent i fasilitering og ledelse av dette arbeidet. En rekke ulike fagfelt, som juss, Þkonomi, brukeratferd, teknologi, endringsledelse og tjeneste, er viktige for Ä bidra til rammeinnsikt.
Prinsipp 5: Vi bruker innsikten til Ă„ ta gode beslutninger
Innsiktsbasert prioritering betyr Ä ta beslutninger basert pÄ reell bruker- og rammeinnsikt, istedenfor Ä basere oss pÄ ubegrunnede antakelser, meninger eller Þnsker. lnnsiktsbaserte beslutninger er viktig for Ä ikke velge lÞsninger som er uforholdsmessig tidkrevende og dyre Ä lage, eller som ikke vil oppnÄ Þnsket effekt.
Hvordan oppfyller vi prinsippet?
- Innsikten vi samler inn skal fĂžre til godt begrunnede prioriteringer i produktutviklingen.
- Vi er bevisste pÄ at bÄde bruker- og rammeinnsikt mÄ tas hensyn til i beslutningene.
- Selv om vi selv er brukere av tjenesten, lar vi ikke dette bestemme vÄre prioriteringer.
- Vi lar ikke egne faglige interesser trumfe innsikten nÄr vi prioriterer utviklingsaktiviteter.
- Ved stÞrre veivalg dokumenterer vi minst to ulike lÞsningsalternativer og hvorfor vi velger Ä gÄ for ett av dem, basert pÄ innsikten vi har