Button

Release dato: 13.03.2023

Sist oppdatert: 07.07.2025

Button lar brukeren utfĂžre en handling, for eksempel Ă„ sende inn et skjema, starte en prosess eller navigere videre. Den skal vĂŠre tydelig, gi god tilbakemelding og plasseres der handlingen hĂžrer hjemme.

Test komponenten

Relaterte komponenter

Varianter

Skins

Buttons i Punkt har 3 ulike varianter (skins) og 3 ulike stĂžrrelser.

SkinBruk
PrimaryHovedhandling pÄ siden. Brukes én gang per flate
SecondaryFor alternative eller mindre viktige handlinger
TertiaryNÄr button ikke skal ta oppmerksomhet, f.eks. «Avbryt»

StĂžrrelser

Button kan ogsÄ brukes i tre ulike stÞrrelser:

StĂžrrelseBruk
SmallFor trange flater, som tabeller
Medium (default)Standard, og skal brukes som hovedregel
LargeFor ekstra oppmerksomhet

Farger

Button har ogsÄ flere mulige farger. Vi anbefaler Ä bruke standardfargen OsloblÄ, men du kan spe pÄ med andre farger i spesielle tilfeller.

FargeBruk
BlueStandardfarge. Bruk denne sÄ ofte som mulig
Blue outlineFor spesielle tilfeller, bruk med mÄte
GreenFor Ä bekrefte suksess, f.eks. «FullfÞr»
Green outlineFor spesielle tilfeller, bruk med mÄte
Dark greenFor spesielle tilfeller, bruk med mÄte
Darg green outlineFor spesielle tilfeller, bruk med mÄte
Light beigeFor spesielle tilfeller, bruk med mÄte
Dark beige outlineFor spesielle tilfeller, bruk med mÄte
YellowFor spesielle tilfeller, bruk med mÄte
Yellow outlineFor spesielle tilfeller, bruk med mÄte
RedFor destruktive handlinger, som «Slett»
Red outlineFor spesielle tilfeller, bruk med mÄte
VariantBruk
Label onlyKun tekst
Icon rightTekst + ikon til hĂžyre
Icon leftTekst + ikon til venstre
Icon right and leftTekst + ikon til hĂžyre og til venstre
Icon onlyKun ikon, unngÄ bruk med mindre noe annet er mulig

Retningslinjer for bruk

Bruk button nÄr

  • brukeren skal utfĂžre en konkret handling pĂ„ siden
  • handlingen ikke innebĂŠrer Ă„ gĂ„ til en ny side

UnngÄ button nÄr

  • handlingen er navigasjon til en ny side (bruk da heller en lenke)
  • du vil vise status eller informasjon (bruk tag eller tabs)

En tommelfingerregel er Ă„ skille mellom funksjonen til link og button:

  • Bruk link nĂ„r brukeren skal komme til en ny side
  • Bruk button nĂ„r brukerne skal utfĂžre en konkret handling: logg inn, send, last opp osv.

Med det sagt, sÄ er ikke dette noe som er satt i stein. Det vil vÊre tilfeller der en button fungerer bedre enn en lenke selvom brukeren navigerer til en ny side, f.eks dersom det kun er én primÊrhandling brukeren kan gjÞre pÄ den aktuelle siden.

Skriv tydelige tekster

Teksten i button skal vĂŠre sĂ„ enkel og tydelig som mulig. Bruk aktivt sprĂ„k, gjerne verb i imperativ, og maks to – tre ord. Husk at teksten skal forklare hva som skjer.

GjĂžr slik

Eksempel klart og tydelig innhold
Skriv tydelig og klart innhold

UnngÄ

Eksempel ufullstendig og uklart innhold
UnngÄ ufullstendig og uklart innhold, tenk skjermleser

Button er merkevarebĂŠrende

Buttons er noe av det brukeren legger mest merke til i en lÞsning. De signaliserer ikke bare handling, men ogsÄ stil og tone. Derfor er det viktig Ä bruke farger og former som stÞtter Oslos visuelle identitet og gir en gjenkjennelig opplevelse.

Bruk primÊrfargen (mÞrkeblÄ) som hovedregel. UnngÄ Ä bruke sterke farger som grÞnn, rÞd og gul hvis det ikke er nÞdvendig. Disse fargene skal kun brukes for Ä understÞtte et tydelig budskap, ikke for variasjon.

I Oslo kommunes lÞsninger bruker vi ikke buttons med avrundede hjÞrner. Formen skal vÊre tydelig, enkel og i trÄd med Oslo-profilen.

GjĂžr slik

Eksempel klart og tydelig innhold
FĂžlg Oslo kommunes retningslinjer

UnngÄ

Eksempel ufullstendig og uklart innhold
UnngÄ egen styling og varianter av button

Responsivitet

Button tilpasser seg tilgjengelig plass og innhold. PÄ smÄ skjermer anbefaler vi Ä bruke fullbredde for Ä sikre god trykkflate.

UnngÄ mange buttons pÄ én rad. Da bÞr de stables vertikalt.

Universell utforming

Button skal fungere for alle brukere, derfor er det viktig at button

  • er tilgjengelig med med tastaturnavigering og aktiveres med “Enter” eller “Space”
  • viser tydelig fokusmarkering nĂ„r den er aktiv

UnngÄ deaktiverte buttons

Brukere forstÄr ofte ikke hvorfor en button er deaktivert. Derfor anbefaler vi Ä heller vise en feilmelding eller en hjelpetekst, enn Ä bruke disabled button.

Hvis du mÄ deaktivere en button, mÄ det vÊre tydelig for brukeren hvorfor den er deaktivert og hva som mÄ til for Ä aktivere den igjen.

Mer om universell utforming av buttons:

Anatomi

ElementBeskrivelse
1. BakgrunnBakgrunnsfarge (evt. outline)
2. Tekst (valgfritt)Forklarer handlingen
3. Ikon (valgfritt)Kan stÄ uten, foran eller etter tekst

Implementasjon i kode

Hvordan ta komponenten i bruk?

Testing

Elements: Dersom du skal skrive tester med JSDOM eller liknende er det viktig at du lar komponenten bli rendret ferdig fĂžr du tester den. Dette kan gjĂžres ved Ă„ kjĂžre denne kodelinjen fĂžr testene kjĂžres:

await window.customElements.whenDefined("pkt-button");

Overstyring av sti til loading-animasjon

I likhet med Icon-komponentens overstyring av sti til ikoner kan man overstyre stien til loading-animasjonen globalt ved Ă„ sette sti i window.pktAnimationPath.

Props og tokens

PropTypeBeskrivelse
sizesmall
medium
large
Knappens stĂžrrelse
skinprimary
secondary
tertiary
Er knappen primĂŠr, sekundĂŠr eller tertiĂŠr?
typebutton
submit
reset
Hvilken type knapp er dette?
colorblue
blue-outline
green
green-outline
green-dark
green-dark-outline
beige-light
beige-dark-outline
yellow
yellow-outline
red
red-outline
Denne verdien overstyrer ‘skin’/utseende
statenormal
focus
hover
active
Her kan vi forhÄndsvise knappens tilstander
variantlabel-only
icon-left
icon-right
icon-only
icons-right-and-left
Med eller uten ikon eller tekst
iconNameiconNavn pÄ ikonet som skal vises
secondIconNameiconNavn pÄ det andre ikonet som skal vises
isLoadingbooleanSpinner for Ă„ vise at knappen er opptatt
disabledbooleanDeaktiverer knappen
Slot (children)Beskrivelse
defaultInnholdet i knappen
EventBeskrivelse
onClickKlikk-event for knappen