Hvorfor ta i bruk Punkt?
Oslo kommune tilbyr over 500 digitale tjenester. Disse har tidligere vĂŠrt utviklet og designet separat, noe som har fĂžrt til store forskjeller i brukeropplevelse og uttrykk.
Punkt skal gjĂžre det enklere Ă„
- bygge gjenkjennelige og tilgjengelige lĂžsninger for innbyggere, ansatte og nĂŠringsliv
- skape mer bĂŠrekraftige tjenester gjennom gjenbruk og standardisering
- jobbe sammen i tverrfaglige team
Samarbeid pÄ tvers
Vi mener at utviklere og designere jobber best nĂ„r de samarbeider tett. Punkt legger til rette for dette â bĂ„de i verktĂžy og prosess. Punkt har bĂ„de et kodebibliotek og designbibliotek. TIl sammen gir det deg alt du trenger for Ă„ jobbe effektivt og helhetlig med digitale lĂžsninger.
Hvordan ta i bruk designsystemet i Figma
Pakker, Github og samarbeid med designere
Hva bestÄr Punkt av?
UI-komponenter som fĂžlger WCAG-krav og Oslo kommunes visuelle profil.
Figma-biblioteker med ferdige komponenter, ikoner, illustrasjoner og maler.
Fungerer med alle frontend-rammeverk, med fleksibel tilpasning.
Felles grunnprinsipper for typografi, farger, spacing, layout med mer.
Alt du trenger Ă„ vite om hvordan du kan lage gode lĂžsninger i Oslo kommune.
Universell utforming som standard
Universell utforming handler om mer enn Ä tilfredsstille tekniske krav, det er en grunnleggende del av hvordan vi utvikler komponenter og digitale lÞsninger i Punkt. Vi jobber for at alle innbyggere, uavhengig av funksjonsevne, alder eller digital kompetanse, skal kunne bruke Oslo kommunes digitale tjenester pÄ en likeverdig og inkluderende mÄte.
NÄr du bruker Punkt, er du allerede godt i gang med Ä lage lÞsninger som oppfyller kravene til universell utforming.
Se hvordan vi jobber med universell utforming i Punkt